Стари савски мост и парцела у Великом селу на којој ће завршити Фото: Београдске.рс
Мост се неће бушити нити сећи, него ће у једном комаду да буде скинут са стубова и премештен на обалу на градилишни плато где ће бити растављен на делове
Рушење Старог савског моста може да почне јер је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре издало решење о његовом уклањању, пише „Политика”. Првог новембра мост ће бити затворен за саобраћај.
То што су формалноправно отклоњене све препреке за његову демонтажу како би на истом месту био подигнут нови и већи мост не значи да ће она уследити следећег месеца, већ ће тај посао највероватније стартовати наредне године. Јер, како Политика преноси сазнања од инжењера укљученог у израду техничке документације, како за стари тако и за нови мост најпре треба да се обаве захтевни радови око стубова постојећег моста и на приступним саобраћајницама са обе стране реке пре него што у меморији града препознатљива зелена лучна конструкција буде скинута и премештена на обалу на привремени градилишни плато – ограђени простор између Старог савског и Бранковог моста, односно између ФК „Бродарац” и Саве који се гради од пре неколико месеци.
– Демонтажа је врло сложен посао и обавиће се пажљиво, што значи да се постојећи мост неће бушити нити сећи, него ће у једном комаду да буде скинут са стубова и премештен на обалу на градилишни плато где ће бити растављен на делове и онда ће реком отпловити до неког другог места, а где тачно, не знам – каже наш саговорник и тврди да су предати захтеви за издавање грађевинске дозволе за нови мост и за приступне саобраћајнице у старом делу града и на новобеоградској страни.
На левој обали Саве увелико се ради-гради градилишни плато који је најпре требало детаљно испитати како би се утврдило да на том терену нису заостала експлозивна средства из претходних ратова. Слојеви земље на том простору су скинути, туцаник треба да се наспе, а Споменик жртвама геноцида на Старом сајмишту заштити. Када цео посао буде завршен за 36 месеци, што је рок наведен на градилишној табли, на којој још нема датума почетка радова, постављеној ближе Бранковом мосту, цео тај простор мора да се врати у првобитно стање јер се „ради и према условима Градског завода за заштиту споменика културе и све мере предострожности биће примењене”.
Радник којег је Политика интервјуисала код градилишног платоа каже да се чека баржа из Холандије којом ће мост бити превезен до обале и да ће следећег месеца у ограђеном простору бити постављени контејнери за инжењере и раднике који су ангажовани на овом пројекту који се годинама најављује и припрема, а део јавности негодује и протестује због рушења Старог савског моста. Противници његовог уклањања оспоравају тврдње заговорника идеје да је обнова постојећег моста немогућа и да већи капацитет не би издржали дрвени шипови на којима је он подигнут пре осам деценија – 1942.
Крајем 2022. сазнали смо да ће се Србија задужити за око 80 милиона евра да би уклонила постојећи мост и подигла нови. Уговор о том зајму осигураном код „China Export & Credit Insurance Corporation”-а влада је потписала са групацијом „БНП Парибас”. Али, то није цела сума предвиђена за ове намене јер је вредност посла, пројектовање и изградња, 94 милиона евра, а то је износ који ће бити плаћен извођачу радова кинеској компанији „Пауер Чајна”. Из кредита се, како је предвиђено, финансира максимално 85 одсто од укупне вредности посла.
– Та сума планирана је за демонтажу старог и изградњу новог моста и за приступне саобраћајнице у дужини од око 400 метара, од будућег кружног тока у Карађорђевој улици до моста и од моста до новог кружног тока на новобеоградској страни – прецизира инжењер укључен у овај инфраструктурни посао.
Пројектовање новог моста поверено је Факултету техничких наука у Новом Саду, „Мостоградњи инг доо”, „Миленијум тиму” и „ИО Дизајн ентерпрајзу” из Београда. Извођач радова је кинеска компанија „Пауер Чајна”, а стручни надзор обављаће компаније „Луис Бергер Адрија” и „ЦПМ Консалтинг”. Инвеститор је Република Србија, а финансијер Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, наведено је на градилишној табли. На тој личној карти пројекта изградње моста преко Саве који би могао да понесе име Нови српски мост још су празна поља која се односе на датуме издавања решења о уклањању објекта, грађевинским дозволама за изградњу новог моста и за приступне саобраћајнице. Идејни пројекат урадио је Саобраћајни институт ЦИП на основу првонаграђеног решења са архитектонског конкурса за реконструкцију моста из 2017. Те године било је јасно да постојећи мост неће остати на том месту нити да ће бити проширен са по две траке са обе стране, засебне конструкције припојене мосту, што је било предвиђено првобитним просторним планом за Београд на води.
ЧИТАЈТЕ ЈОШ И: РАСПИСАН МЕЂУНАРОДНИ КОНКУРС ЗА МУЗЕЈ НИКОЛЕ ТЕСЛЕ